Інвестиційні проекти класифікуються за різними ознаками: за масштабами, термінами реалізації, якості виконання, обмеженості ресурсів, учасникам і т.п. Розглянемо основні типи інвестиційних проектів детально.
Малі проекти невеликі за масштабом, прості і обмежені обсягами. В американській практиці величина капіталовкладень таких проектів до 10-15 млн дол., Трудовитрати до 40-50 тис. Чел.-ч. Мегапроекти – це цільові програми, що містять безліч взаємопов’язаних проектів, об’єднаних спільною метою, виділеними ресурсами і відпущеними на їх виконання часом. Мегапроекти характеризуються високою вартістю (близько 1 млрд дол. І більше), трудомісткістю (15-20 млн чіл.-ч.), тривалістю реалізації (5 7 і більше років).
Складні проекти мають на увазі наявність технічних, організаційних або ресурсних завдань, вирішення яких передбачає нетривіальні підходи та підвищені витрати на їх рішення. Бездефектні проекти в якості домінуючого чинника використовують підвищену якість. Зазвичай, вартість таких проектів дуже висока і вимірюється сотнями мільйонів і навіть мільярдами доларів (наприклад, проекти атомних електростанцій).
Мул’тіпроекти включають зміна існуючих або створення нових організацій і фірм. Мультипроекта вважається виконання безлічі замовлень (проектів) та послуг в рамках виробничої програми фірми, обмеженої її виробничими, фінансовими, тимчасовими можливостями і вимогами замовників. Як альтернативні мультипроекта виступають монопроекти, мають чітко окреслені ресурсні, часові та інші рамки, реалізовані єдиної проектною командою і являють собою окремі інвестиційні, соціальні та інші проекти.
Основні види інвестиційних проектів
1. Соціальні проекти орієнтовані:
- на забезпечення безпечних умов життєдіяльності;
- на підтримку соціально незахищених верств населення;
- на підтримку громадської безпеки;
- на розвиток соціальної сфери;
- на охорону навколишнього середовища та ін.
2. Науково-технічні (інноваційні) проекти спрямовані:
- на розвиток наукових досліджень і розробок;
- на створення нової техніки і технології;
- на розробку нової продукції, споживчих товарів і послуг і т.п.
3. Виробничо-технологічні проекти пов’язані:
- з підтримкою і оновленням виробництва;
- з використанням нових технологій;
- з розвитком виробничого потенціалу та ін.
4. Проекти підвищення якості та ефективності роботи ставлять собі за мету:
- зниження витрат виробництва та обігу;
- підвищення продуктивності праці;
- економію ресурсів;
- поліпшення якості продукції і т.п.
5. Торговельні проекти являють собою систему заходів, спрямованих:
- на збереження позицій на ринку;
- на створення або завоювання нових секторів ринку (проникнення на ринок);
- на забезпечення ефективної, прибуткового продажу товарів.
6. Організаційні проекти пов’язані:
- з удосконаленням організації та управління об’єктами виробничої і соціальної сфери;
- з використанням прогресивних форм і методів організації виробництва та обігу;
- із застосуванням сучасних засобів організаційної та управлінської техніки і ін.
7. Інформаційні проекти спрямовані на використання сучасних методів і засобів зберігання, передачі, обробки інформації.
В рамках кожного з перерахованих видів інвестиційних проектів можуть існувати численні різновиди даного виду; можливі і специфічні проекти, які не вписуються в ці види. Одночасно в кожному реальному інвестиційному проекті поєднуються різні види, так що вид проекту відображає тільки його головну мету, цільову орієнтацію, тобто в кожному реальному інвестиційному проекті містяться окремі заходи, які можуть бути віднесені до інших видів проектів. Це властивість випливає з комплексного характеру інвестиційних проектів, що представляють сукупність різнохарактерних дій, підпорядкованих єдиній цільової задачі.
Рекомендується до складу інвестиційного проекту включати наступні розділи.
- Коротка характеристика проекту (резюме). Характеризуються основні аспекти проекту, за якими інвестор повинен зробити висновок про те, чи відповідає проект його вимогам за рівнем прибутковості і ризику, обсягом інвестиційних ресурсів, термінами реалізації і іншим параметрам.
- Передумови та основна ідея проекту. Наводяться найбільш важливі для реалізації проекту параметри, характеризуються регіон розташування, його ресурсна і ринкове середовище, даються графік реалізації проекту, його ініціатор.
- Аналіз ринку і концепція маркетингу. Викладаються результати маркетингових досліджень, обґрунтовуються концепція маркетингу і його бюджет.
- Сировина і постачання. Наводяться види використовуваних сировини і матеріалів, їх потреба, наявність в регіоні, основні постачальники, графік поставок і пов’язані з ними витрати.
- Місце розташування, будівельна ділянка і навколишнє середовище. Описуються розташування проекту, характер природного навколишнього середовища і ступінь впливу на неї проекту, інвестиційний клімат регіону і його соціально-економічні умови, стан регіональної інфраструктури, обгрунтовуються вибір будівельної ділянки та витрати по його освоєнню.
- Проектування і технологія. Обґрунтовується виробнича програма і оцінюється необхідна виробнича потужність, вибираються технологія і способи її придбання, визначається перелік необхідних машин і устаткування і розробляється планування підприємства, оцінюються інвестиційні витрати.
- Організація управління. Наводяться організаційна схема і система управління підприємством, обгрунтовується організаційна структура управління, складається кошторис накладних витрат по управлінню.
- Трудові ресурси. Даються вимоги по професійно-кваліфікаційним складом працівників, оцінка можливостей їх залучення в рамках регіону, організація набору і план навчання працівників і пов’язані з цим витрати.
- Планування реалізації проекту. Обгрунтовуються стадії і заходи реалізації проекту, складається графік його реалізації, розробляється бюджет реалізації проекту.
- Фінансовий план і оцінка ефективності інвестицій. Міститься фінансовий прогноз і основні види фінансових планів, розраховується загальний обсяг інвестиційних витрат, наводяться методи і результати оцінки ефективності інвестицій, виконується оцінка інвестиційних ризиків.